Webdesign & development

HeLics

Nascom en HeLics (Hasselt en Leuven) ontwikkelden in samenspraak een nieuw webloket voor stedenbouwkundige en andere aanvragen met online betaalmogelijkheid. Het platform vereenvoudigt momenteel het werk van meer dan 300 gebruikers.

HeLics

HeLics’ voornaamste doel is Hasselt en Leuven ondersteunen bij de realisatie van een efficiënt en gebruiksvriendelijk IT-beleid. HeLics onderhoudt een adviespositie en biedt openlijke en constructieve oplossingen aan, rekening houdend met de evoluties in IT, wetgeving met betrekking tot overheidsopdrachten en de verstrekte budgetten.

De samenwerking tussen de twee steden dient een synergie te creëren die een toegevoegde waarde biedt voor alle betrokken partijen.

Het project

HeLics contacteerde Nascom initieel om een online platform te ontwikkelen waar gebruikers stedenbouwkundige verzoeken zouden kunnen indienen. Daarna werd het platform uitgebreid om ook milieuaanvragen en certificaatverzoeken voor taxichauffeurs te ondersteunen.

Hasselt en Leuven verstrekken stedenbouwkundige informatie aan notarissen, eigenaren (zowel publiek als privé), of vastgoed agentschappen voor het kopen/verkopen van vastgoed. Deze informatie wordt gehaald uit hun GIS-systeem en wordt in een PDF-document ontleend. Het aangevraagde document wordt dan per e-mail aan de aanvrager afgeleverd en vervolgens worden de kosten van het verzoek in rekening gebracht.

De twee steden verwerken samen meer dan 6000 facturen. Dit proces brengt een enorme hoeveelheid administratief werk met zich mee en de nieuwe applicatie speelt in op deze problematiek door een nieuw online kantoor op te zetten. Onze applicatie helpt de twee steden met het winnen van tijd, het verlagen van papierverbruik, en het verminderen van de hoeveelheid manuren die nodig zijn om een aanvraag te verwerken.

Onze uitdaging

Een goed project gaat steevast gepaard met een uitdaging. Het HeLics project was hier geen uitzondering op.

We werden gevraagd een integratie te leveren met het Ingenico Payment Services platform en om de gebruiker een manier aan te bieden waardoor betaling via overschrijving mogelijk wordt. Voor deze tweede vereiste genereert onze applicatie een gestructureerde mededeling (OGM) die de gebruiker moet meenemen bij de voltooiing van zijn betaling. Daarna, als we de CODA-bestanden ontvangen, kunnen we de betaling overeenstemmen met het juiste verzoek op basis van deze verwijzing.

Een tweede uitdaging was de geautomatiseerde koppeling van gebruikers binnen de applicatie. Een gebruiker (A) kan een andere gebruiker (B) aan zichzelf koppelen, waarna gebruiker (B) een bevestigingsmail ontvangt. Van zodra deze goedgekeurd wordt, worden alle gebruikers die gekoppeld zijn aan gebruiker (B) automatisch gekoppeld aan gebruiker (A) en omgekeerd. Het doel van deze constructie is het koppelen van gebruikers binnen een bedrijf zonder een groepsstructuur in te voeren. Gebruikers die met elkaar verbonden zijn, kunnen ook de verzoeken van hun gekoppelde gebruikers bekijken.

Het eindresultaat

Finaal leverden we een gebruiksvriendelijk platform af waarmee gebruikers efficiënt verzoeken kunnen indienen bij hun eigen stad. Het platform ging in 2016 live voor Hasselt, maar we zijn nog steeds volop bezig met de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten voor zowel Hasselt als Leuven.

Onze meest recente aanpassingen omvatten de toevoeging van een nieuw verzoektype ‘Milieuvraag’, dat grotendeels vergelijkbaar is met de stedenbouwkundige aanvraag. En de toevoeging van een ander verzoektype ‘Certificaat taxichauffeur’. Dit laatste verzoek werd gekoppeld aan een QR-systeem waarmee een bestuurder een QR-code kan afdrukken dat kan worden voorgelegd tijdens controles. Hierdoor kan snel gecontroleerd worden of de bestuurder van de taxi er al dan niet mee mag rijden.