Webdesign & development

Alles over seks

Sensoa beheert een online platform voor jongen (tussen de 15 - 25 jaar) die seksgerelateerde vragen hebben.

Sensoa is een online platform voor jongeren (15 - 25 jaar) die vragen hebben over seks. Ze wilden hun bestaand platform opnieuw uitvinden. We vormden het om tot een moderne, frisse ruimte waar de doelgroep eenvoudig kan vinden wat ze zoekt. Het platform is erg makkelijk te gebruiken, zowel aan de front-end als aan de back-end side.

Over Sensoa

Sensoa is het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid. Ze richten zich op het voorkomen van de risico’s die bij (onveilig) seksueel gedrag voorkomen. Enkele jaren geleden heeft Sensoa een online platform opgezet, gericht op het beantwoorden van seksgerelateerde vragen afkomstig uit hun doelgroep (15 - 25 jarigen).

Wat hebben wij gedaan?

Hun vorige platform had nood aan een update, dus werden wij gevraagd om het te moderniseren. We vernieuwden het in een nieuwere, frissere en veel meer gebruiksvriendelijke versie.

Uiteraard bewaarden we alles wat goed werkte in het oude platform. De zoeksectie was bijvoorbeeld één van de sterke punten die we behielden en zeer prominent in de zoekbalk aan de rechterkant plaatsten. Het forum biedt jongeren een ideaal medium om met anderen te communiceren en over gevoelige onderwerpen te praten.

Om ervoor te zorgen dat de bezoeker gemakkelijk kan vinden wat hij/zij zoekt, bestudeerden we de content grondig. We groepeerden alle beschikbare content in 7 grote onderwerpen, die gemakkelijk toegankelijk zijn op de de homepage. Extra content die speciale aandacht verdient, kan ook prominent op de homepage geplaatst worden, met behulp van één van de vier voorgenomen inhoudsblokken.

Het platform werd gebouwd via Drupal7.

Onder de huid van jongeren kruipen

Natuurlijk beseffen we nog steeds hoe het was om deze leeftijd te zijn. Sommigen onder ons zijn nog steeds die leeftijd. Maar om er zeker van te zijn waar de doelgroep echt naar zoekt in het platform zoals deze, organiseerden we een workshop met hen. We vroegen hen wat ze verwachtten van het nieuwe Sensoa platform. Wat misten ze op de vorige website? Wat kon anders gedaan worden om hun vragen op een betere manier te beantwoorden? Wat vonden ze leuk aan de website en wat wilden ze behouden?

We analyseerden alle data en gebruikten het om onze wireframes te bouwen. We toonden dezelfde jongeren onze wireframes en vroege designs tijdens een nieuwe workshop. Ze gaven ons de directe feedback die we nodige hadden om onze design- en ontwikkelingssporen verder te zetten.

Data import: POC-mode

Aangezien er al een groot aandeel bestaande content beschikbaar was, moest deze geïmporteerd worden in het nieuwe platform. Voor dit deel gingen we naar POC (Proof Of Concept) - modus. Enerzijds hielp ons dit het budget onder controle te houden. Maar het gaf ook de klant een overzicht van de hoeveelheid werk die hij nog voor hem had, daar alle content verzameld en ingevoerd diende te worden.

Samen met de webmaster van Sensoa, onderzochten we hoe de bestaande content in het systeem gevoegd kon worden. Vervolgens ontwikkelden we een import script om gegevens over te dragen en extra gegevens toe te voegen (bijvoorbeeld automatische conversie van bestaande links, enz.).

We slaagden erin om de overgang van content van de oude naar de nieuwe website te vereenvoudigen en zorgden er bovendien voor dat alles er heel er goed uitziet! Voel je vrij om eens een kijkje te nemen!