Webdesign & development

Van de Velde

Tijdens de looptijd van dit project waren onze UX- en informatiearchitecten enorm gemotiveerd om veel details in hun wireframes te verwerken. Het wordt u wel snel duidelijk waarom!

Nieuwe websites voor Marie Jo en PrimaDonna.

Voor het eerst in onze geschiedenis, focusten onze UX- en informatiearchitecten sterk op het gebruik van veel details in hun wireframes.

Zeer gedetailleerde wireframes

Voor de eerste keer in de geschiedenis van Nascom focusten onze UX- en informatiearchitecten heel sterk op het gebruik van veel details in hun wireframes. Van zodra de allereerste ruwe schetsen en wireframes voor de nieuwe websites van Marie Jo en PrimaDonna af waren, voegden onze mannen meteen aantrekkelijke foto’s van lingeriemodellen- en collecties toe.

Het meest sexy platform ooit?

En ze hadden gelijk, want dit inspireerde ons design team om prachtige webthema’s te creëren. En ook onze developers waren zeer gemotiveerd om betere en snellere Drupal code te creëren. Boys will be boys zeker?

Op maat gemaakte dashboards

De klant wenste eveneens de mogelijkheid om te kunnen analyseren of zaken goed gepositioneerd stonden op hun website en of ze snel genoeg reageerden op vragen afkomstig van sociale media. Omdat dashboard tools kunnen helpen bij de visualisatie van webstatistieken en toelaten om data te vergelijken over diverse tijdspannes, ontwikkelden we op maat gemaakte dashboards voor Marie Jo en PrimaDonna. Dit vergemakkelijkte het management en de online rapportering van verschillende merken over verschillende kanalen, platformen en sociale media (zoals het web, Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest). Maar hierbij hield het niet op. We volgden eveneens mensen in verschillende landen wanneer zij hun QR-codes scanden en bijgevolg een conversie op de website voltooiden.

De dashboards werden gebouwd op de API’s van de belangrijkste diensten: Google Analytics, Facebook, Twitter…, zodat de data om de 24 uur automatisch vernieuwt. Om data van de platforms zonder API op te halen, hebben we een eenvoudige upload oplossing voorzien: de nieuwe data worden via een e-mail verstuurd naar een applicatie of worden in een Dropbox folder geplaatst. De dashboards die we creëerden zijn bovendien zichtbaar in de cloud. Op die manier hoeft niet iedereen toegang te hebben tot de verschillende accounts van de diverse Google Analytics en Facebookprofielen.

Onze aanpak

Eerst en vooral bepaalden we de doelen en de objectieven van het project. We bespraken de meetbare KPI’s die overeenstemden met deze doelen en objectieven en vertaalden deze metrics in ‘menselijke vragen’ zoals ‘Wat zijn onze meest populaire online producten?’ of ‘Gebruiken bezoekers de QR-codes die we voorzien en van op welke locatie of apparaat maken ze gebruik van de QR-code?’. In plaats van de klant te overweldigen met cijfers, ontwierpen we een KPI-gebaseerd dashboard waarin de cijfers hen een verhaal vertellen. Vergelijkingen met voorgaande periodes zijn mogelijk, er werden groei-indicatoren voorzien en de resultaten worden meteen gemeten. Na het architecturale design, werd er gestart we met de opbouw van de vereiste data queries gebaseerd op volgende bronnen:

  • een Excel (CSV) file of een e-mailbijlage

  • een toegankelijke bron op het web met een REST service

  • een file op een (veilige) FTP server

  • een SQL Database query

  • een Google Drive Document

  • Facebook Insights Data

  • een Dropbox file

  • Saleforce data

  • Radian6 data

Queries voorzagen ons van de cijfers die we zorgvuldig connecteerden in het dashboard design. Voor het visuele design, maakten we gebruik van grafieken, tabellen, meters...