Toerisme Oost-Vlaanderen

De inspirerende verhalen in het nieuwe platform nemen de bezoeker mee op sleeptouw doorheen het toeristisch aanbod van de regio.
Tov

Voor Toerisme Oost-Vlaanderen bouwden we een nieuw platform waarin alle content van zowel Oost-Vlaanderen als de aanverwante regio-websites samen op een duidelijke manier naar voor komt. Het volledige platform is gestoeld op inspirerende verhalen die de bezoeker op sleeptouw nemen doorheen het toeristische aanbod in de provincie.

De opdracht

De vroegere website van Toerisme Oost-Vlaanderen kon je gerust vergelijken met een grote digitale ‘fichebak’ vol met praktische info over de regio. Je vond er o.a. fiets- en wandelroutes, evenementen die in de regio plaatsvonden en allerlei toeristische informatie voor bezoekers. Maar er was geen overkoepelend geheel dat alles visueel samen hield.

Het gloednieuwe door Nascom ontwikkelde routen.be is het nieuwe overkoepelende platform voor Toerisme Oost-Vlaanderen. Dit focust vooral op wandel- en fietsroutes, linkt naar de regio sites en heeft een webshop voor het aankopen van hun gidsen, routekaarten en knooppuntkaarten. 

Verder ontwikkelden wij een webshop voor hun partners en volgende regio sites met crosslinking voor het Waasland, de Vlaamse Ardennen, het Scheldeland, het Meetjesland en Lowiz (het officiële meeting bureau van Provincie Oost-Vlaanderen). 

Bovendien wil Toerisme Oost-Vlaanderen met dit nieuwe platform bezoekers vooral inspireren met pakkende verhalen, net zoals Toerisme Limburg dat eerder ook al met succes deed.

Tov
De oplossing

Een andere partij boog zich over het design en UX, wij stonden in het voor het technische luik van het platform. Via een openbare aanbesteding dienden we een project in. Zoals altijd gaan we het liefst zo transparant mogelijk te werk. We vinden het belangrijk om eerlijke communicatie te voeren, vanaf de start. Het ‘what you see is what you get’-gevoel.Toerisme Oost-Vlaanderen koos voor Nascom op basis van onze technische skillset en onze referenties binnen de sector, in combinatie met een eerlijke prijs.

Het overnemen van de webshop die in routen.be zit, was een technische uitdaging. Hiervoor moesten we immers alle aanwezige content (accounts, orders en productinformatie) volledig overnemen in het nieuwe platform. Die contentmigratie was extra complex omdat die in de transitie van Drupal 7 naar Drupal 8 een andere structuur had.

Tov
Het resultaat

Het resultaat mag er absoluut zijn. De nieuwe sites zijn extra inspirerend dankzij hun grote visuals en kaarten. De kaart komt ook prominenter in beeld, met alle POI (points of interest) en knooppunten er duidelijk op aangeduid. De integratie van een routeplanner voor fietsroutes (vlaanderen-fietsland.be/fietsrouteplanner) is ook een mooie feature. Zo kunnen wandelaars en fietsers hun routes nog beter plannen en weten ze meteen ook wat er op hun route ligt aan interessante bezienswaardigheden.

Tov

Nascom was snel en duidelijk doorheen het volledige traject. Ze denken mee en gaan flexibel om met nieuwe inzichten en kansen die tijdens het project opduiken. We zijn heel trots op onze websites, die nu een voorbeeld zijn voor vele toeristische partners.

Bram Elewaut - Deskundige digitale media
Inge Dupont

Het resultaat mag er absoluut zijn. De nieuwe sites zijn extra inspirerend dankzij hun grote visuals en kaarten. We bedanken Toerisme Oost-Vlaanderen voor de fijne samenwerking! 

Inge Dupont
Account manager

Duik je binnenkort in een gelijkaardig project?

Scope of
this case