Webdesign & development

Toerisme Limburg

We creëerden voor Toerisme Limburg een inspirerende website volgens het functioneel en grafisch ontwerp van Quick Brown Foxes. Bezoekers worden daarin ondergedompeld in een complete ervaring en kunnen meteen hun verblijf en ook bijhorende activiteiten boeken.

De opdracht

Wat ons te doen stond? Onze troeven zo uitspelen dat zowel Vlamingen, Limburgers als buitenlanders staan te popelen om deze prachtige streek te komen ontdekken. Onze vrienden van the Quick Brown Foxes ontwierpen de website en legden de lat hoog qua functionele en visuele vereisten. Wij wisten Toerisme Limburg te overtuigen in fase 2 voor de bouw van dat allesomvattend platform.

Toerisme Limburg wilde namelijk een website die veel méér is dan een online reclamefolder. Het moet een plek zijn die mensen inspireert, doet dromen en bezoekers aantrekt, en indien gewenst meteen via het platform een verblijf in onze provincie kunnen boeken. Werk aan de winkel dus.

Nascom Toerisme Limburg 1

De oplossing

Om écht te inspireren moet er een sterk verhaal verteld worden. Ondersteund door beelden die de juiste sfeer aangeven en over de volledige breedte van de pagina worden getoond in een mooi design komt dit verhaal extra goed tot zijn recht.

Op de homepagina gebeurt een full page take-over. Elke bezoeker krijgt een inspirerend filmpje te zien dat door verschillende regio’s en activiteiten loopt en gaat zo gelijk kopje onder in alles wat Limburg te bieden heeft.

De key feature van de website is het zelf samenstellen van je reis. De homepagina bestaat uit blokken, die eigenlijk afzonderlijke fiches zijn. Als je er eentje liket, wordt die in ‘mijn reis’ opgeslagen. Zo verzamel je info die jij belangrijk en/of leuk vindt in een carrousel, jouw persoonlijke pagina waar je altijd naar kan teruggrijpen.

Dit blijft bewust heel laagdrempelig. Je hebt geen account nodig en moet nergens je gegevens achterlaten. Alles werkt op basis van cookies, en gaat dus ook nog eens lekker snel.

Nascom Toerisme Limburg 2

De beleving krijgt pas echt diepgang dankzij de vele interne cross-links naar andere relevante content. Zoek je naar activiteiten in een bepaalde regio? Dan krijg je ook interessante daaraan gekoppelde logementen aangeboden. Alles om een meerwaarde te creëren voor de bezoeker, en zijn ervaring zo totaal mogelijk te maken.

De meeste info die we tonen op de website halen we uit externe databronnen. Al deze data op een uniforme manier weergeven (ook al is de oorsprong ervan vaak erg uiteenlopend) lijkt eenvoudig, maar was voor ons niet vanzelfsprekend. Vooral het design maar ook de ontwikkeling (‘mapping’) vormden een goede uitdaging. Maar ook weer een vinkje op onze bucket-list.

Nascom Toerisme Limburg 3

De website is gemaakt in Drupal 8. We bouwden zelf een API-connector (PHP-applicatie) die de belangrijke schakel vormt met de ‘Toerisme Werkt’-API, het centraal dataplatform dat alle info over logementen en activiteiten bevat. Onze API-connector hebben we overigens online opengesteld, en is nu vrij te gebruiken door andere partijen. We zien dit als onze manier om iets terug te geven aan de Drupal Community.

Nieuw voor ons in dit traject was de Instagram-integratie. Toerisme Limburg luistert op de verschillende sociale kanalen naar wat er circuleert aan updates. Zo kunnen ze op basis van een hashtag content pushen naar hun website en nog meer relevante info bieden om bezoekers te engageren. Interessante feature die we zeker in toekomstige projecten nog zullen gebruiken.

Nascom Toerisme Limburg 4

Het resultaat

We zijn bijzonder trots dat we aan dit project mochten werken en zijn blij met weer een tevreden klant. De online boekingen staan veel meer in de kijker, wat het aantal boekingen alleen maar ten goede kan komen. De samenwerking met QBF verliep ook uitstekend. Meer van dat!

Igor Philtjens, voorzitter van Toerisme Limburg en gedeputeerde van Toerisme:

“We zijn zeer tevreden over de vakkundige en prettige samenwerking met Nascom. De nieuwe website ‘visitlimburg.be’ beantwoordt volledig aan de standaarden die wij als vooruitstrevende toeristische bestemming voor ogen hadden. We zetten nu sterker dan ooit in op inspirerende storytelling en overtuigende videocontent, die onze troeven mooi in beeld brengen.

Met deze visuele en interactieve aanpak willen we nóg meer toekomstige gasten inspireren om Limburg te ontdekken. In de eerste plaats natuurlijk de Limburgers zelf. Maar ook gasten van ver buiten onze provinciegrenzen. Én - dankzij het internationaal potentieel van de website - zelfs buiten onze landsgrenzen. Kortom, een geslaagd project!”