Wat is de testkaravaan?
Het provinciebestuur van West-Vlaanderen organiseert al sinds 2014 jaarlijks de campagne testkaravaan. Bedrijven en organisaties worden daarmee aangespoord om hun werknemers te motiveren de auto thuis te laten en een andere mobiliteitsvorm te kiezen. De testkaravaan is een vloot van duurzame vervoermiddelen die werknemers 2 weken gratis mogen uitproberen. Deelnemende werknemers kunnen een prijzenpot winnen.
Sinds 2017 trekt de testkaravaan ook naar gemeenten om de inwoners de kans te bieden fietsen uit te testen. Hierbij ligt de nadruk niet enkel meer op het verduurzamen van het woon-werkverkeer, maar stimuleert het de gemeenten ook om andere verplaatsingen (zoals boodschappen doen, kinderen naar school brengen, ….) duurzamer te maken. De testvloot hier bestaat uit 20 elektrische fietsen en 5 elektrische bakfietsen die ook 2 weken uitgetest kunnen worden.

De Oplossing
Provinciebestuur West-Vlaanderen vroeg een vernieuwde website met duidelijk omschreven doelstellingen:
- een reservatietool voor de vervoermiddelen van de gebruikers
- een informatiebron over de testkaravaan
- een communicatie- en promotiemiddel voor de deelnemende bedrijven en gemeenten.

Het resultaat
We werkten een grafisch ontwerp en UX-voorstel uit om een optimale beleving te bieden aan mobiele gebruikers. We bouwden een responsive website in Drupal, volgens de duidelijke richtlijnen van de opdrachtgever.
Met deze tool kunnen gebruikers makkelijk een vervoermiddel reserveren en wordt ook bijgehouden hoeveel duurzame kilometers ze samen hebben afgelegd en zo hun bijdrage hebben geleverd aan een betere mobiliteit in West-Vlaanderen.

"Nascom herwerkte de bestaande reservatietool van de testkaravaan en stak die in een fris nieuw kleedje. Tijdens de ontwikkeling van een website duiken er altijd wel onvoorziene problemen en bugs op. Die heeft Nascom telkens snel opgelost."