Webdesign & development

Overstock

Het versterken van de online aanwezigheid door het ontwikkelen van een digitale productcatalogus en het voorzien van een naadloze integratie met de e-commerce activiteiten, dat was onze uitdaging bij Overstock.

We hielpen Overstock bij het versterken van hun online aanwezigheid. Dit door het opzetten van een volledige roadmap en door de creatie van een online catalogus.

De vraag

Overstock is een retail business die interieur- en tuinmeubilair verkoopt. Met een USP als ultrasnelle levering is een groot productaanbod en een goed georganiseerd stockeringsproces een absolute must.

Overstock selecteerde Nascom uit een aantal kandidaten tijdens een pitch. Onze uitdaging: de digitale aanwezigheid van Overstock verbeteren. Meer specifiek, hun groot assortiment meubilair online brengen en eveneens een online ruimte creëren om te verkopen.

We deelden het project voor Overstock in in 2 fases:

  • fase 1: een digitale productcatalogus creëren;

  • fase 2: de e-commerce activiteiten van Overstock integreren in het platform

Bouw, meet & leer

We startten met de ‘discoverfase’ om de business, de merken, de interne structuur en de bedrijfsprocessen van Overstock te leren kennen. Na dit leerproces werkten we een volledige roadmap uit, waarbij de belangrijkste mijlpalen op een tijdschema gedefinieerd werden en meerdere ‘releases’ opgenomen werden.

Elke belangrijke release bevatte de meest recente features waaraan de afgelopen weken werd gewerkt. Tussen twee grote releases in werden ook kleinere releases gepland. Deze releases gaven ons tijd om voortdurend data te verzamelen en deze te meten en te analyseren. Dit liet ons bovendien ook toe om ons flexibel op te stellen en om onze koers aan te passen wanneer de deadline voor grote releases naderde om zo nog sterkere resultaten te krijgen. Een continue cyclus van leren en verbeteren dus!

Het proces - fase 1

Overstock was op zoek naar een manier om de ervaring van het bezoeken van één van hun fysieke winkels over te brengen naar een online platform.

Om dit te doen, was het ontbreken van een online productcatalogus het eerste wat aangepakt diende te worden. We creëerden digitale catalogi voor zowel Overstock Home als voor Overstock Garden.

De technologie

We ontwikkelden een API dat naadloos integreert met de business processen van Overstock. Dit was extra uitdagend aangezien we slechts één applicatie bouwden die voor de verschillende touchpoints werd gebruikt (Overstock Home en Overstock Garden).

De website haalt automatisch het grootste deel van de content (bijvoorbeeld productinformatie, prijzen, enz.) uit een extern ERP- en DAM-systeem, wat betekent dat er niet zoveel content op de website zelf beheerd dient te worden. We kozen ervoor om de website met Symfony te bouwen en enkele custom content management modules op te zetten om het invoeren van content (zoals FAQ’s en jobs) zoveel mogelijk te vergemakkelijken.

We gebruikten ElasticSearch om de abstracte productinformatie (van het ERP) samen te voegen met de marketingdata. We kozen voor deze zoektechnologie omdat het een perfecte fit vormde in termen van prestaties en features: het veelzijdig zoeken en de GEO ruimtelijke dealer locator.

Gezien de complexiteit om alle externe connecties (ERP, DAM) te incorporeren, zijn we trots op de sterke service-geïntegreerde oplossing die we samen met alle betrokken partijen konden afleveren.