DEME schakelde onze hulp in bij de bouw van een online platform dat alle dochtermaatschappijen zou verenigen en DEME als moedermerk naar voor zou brengen. We verzorgden de ‘discovery’, de wireframing, het design en de Drupalontwikkeling.
Hoe het allemaal begon
DEME is een internationaal ingenieursbedrijf gespecialiseerd in baggeren, landwinning, de bouw van eilanden en zelfs windenergie.
DEME benaderde ons in eerste instantie om ondersteuning te verwerven bij hun sociale strategie. Toen ze een pitch organiseerden omtrent de bouw van hun nieuwe corporate website, slaagden we erin om hen te overtuigen ons mee te betrekken in het volledige proces. We bliezen hen van hun stoel met ons sterk grafisch voorstel. Dit in combinatie met onze flexibele manier van werken, overtuigde hen om voor Nascom te kiezen.

DEME, het merk
DEME is een internationaal bedrijf met meer dan 60 dochterondernemingen en met bijgevolg meerdere websites. Verandering was noodzakelijk! Om DEME voor te stellen als het moedermerk, bepaalden we in eerste instantie waarvoor het merk staat en hoe ze gepercipieerd wensen te worden.
We startten met een uitgebreide ‘discover fase’ om de gecompliceerde structuur van de organisatie en de dochterondernemingen in kaart te brengen. Onze bevindingen: alle dochterondernemingen verenigen onder één moedermerk en hun veelzijdigheid tonen waren de key factoren.
Structuur is alles
Het was onze taak de juiste structuur te vinden en de beschikbare informatie te rangschikken. We structureerden de verschillende activiteiten, specialisaties en markten op een manier waarop DEME altijd het vertrekpunt is.
Er zijn verschillende manieren om op een specifieke landingspagina te landen, wat uiteraard bijdraagt tot de algemene gebruiksvriendelijkheid.
We creëerden de sitemodule van het merk gebaseerd op de bestaande module ‘Organische groepen’, wat toelaat om gepubliceerde content op de algemene website te hergebruiken op de merkensites van de verschillende dochterondernemingen. Alle dochterondernemingen zijn verantwoordelijk voor de website van hun eigen merk en in beheer van de informatie die daar gepubliceerd wordt (zoals jobs, lokale informatie, de ‘about’ pagina…).
Design
DEME leverde ons een uitgebreid portfolio professionele foto’s aan van hun machines in hun natuurlijke habitat. We kozen voor een responsive design en verzekerden dat clean-cut afbeeldingen zich heel vlot aanpassen van het web naar mobiel. Design-wise beslisten we om zaken niet complexer te maken dan ze al waren en lieten we bijgevolg de afbeeldingen voor zich spreken.
Het belang van testen
We hechten veel belang aan de betrokkenheid van de klant in elke fase van het project. Het behoudt onze focus en zorgt ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting staan.
Testen is extreem belangrijk en mag zeker niet over het hoofd gezien worden. In de laatste bouwfase, integreren we steevast een User Acceptance Testing (UAT) fase, die heel erg belangrijk is om mogelijke obstakels te identificeren.
Voor DEME was er een UAT-fase van 3 weken, waarin wekelijks één UAT-meeting plaatsvond. Tijdens deze meetings zaten onze developers en de mensen van DEME voor een aantal uren samen om elk issue te bespreken. Dit bevorderde niet alleen de communicatie tussen beide partijen, het zorgde er eveneens voor dat moeilijkheden sneller opgelost raakten.
