Application & Product design Brand & Service design Webdesign & development

Belprinto

Belprinto.be is het nieuwe platform van onze klant Graphius. Daarmee bedient Graphius haar professionele klanten om online luxueus en kwalitatief drukwerk te bestellen. Nascom boog zich over het web-commerce gedeelte hiervan en we hielpen met de ontwikkeling van een gebruiksvriendelijke webshop.

De opdracht

Graphius had nog geen webshop en voelde de nood om ook online haar professionele klanten te bedienen. Dit om de groeiende internationale concurrentie het hoofd te bieden.

Het was aan Nascom om de gebruiksvriendelijkheid van het nieuwe platform te bewaken en te zorgen voor een correcte en vlotte integratie met de backend.

De oplossing

Stap 1: een grondige UX & design oefening. We werkten de volledige flow uit die een klant doorloopt om zijn product samen te stellen en door het bestelproces te gaan. We baseerden ons hiervoor op de input van Graphius, en vertaalden dit naar een gebruiksvriendelijk verhaal.

We werkten niet alleen aan dit project. Debreuck Neirynck uit Roeselare bouwde de backend en was verantwoordelijk voor de business logica achter het platform. Wij communiceren met die backend en vertalen alle verzamelde data (klantgegevens, productgegevens, etc.) naar de website.

Nascom zorgde voor integratie met de op maat gemaakte API van aan de check-in (het winkelkar-gegeven) tot aan de klantenregistratie, check-out, en betaling. Om van bij de start duidelijke specs uit te werken over hoe we de systemen vlot konden laten communiceren met elkaar was een nauwe samenwerking tussen alle partijen nodig.

Ook voor de setup werkten we samen met Debreuck Neirynck. Zij zetten een cluster-hosting op. Wij leveren daarvoor een container van de werkende versie van de code aan, in plaats van de nieuwe versie van de code. Het grote voordeel hiervan is dat we zo steeds een afgebakend pakket afleveren dat zo in productie gezet kan worden en daarmee de beschikbaarheid van het platform vergroot. Dit kan dan veel makkelijker geschaald worden.

Om het marketing luik een plek te geven binnen het platform, bouwden we een CMS in Symphony met Sulu. Via een blog kan Graphius zo ook aan storytelling doen en haar klanten inspireren.

Het resultaat

Het bouwen van een CMS en uitwerken van een goede webshop ervaring is iets waar we bij Nascom al veel ervaring mee hebben opgebouwd. We blikken bij dit project vooral terug op een mooi agile traject. Tijdens het ontwikkelingsproces, zijn we naadloos mee geëvolueerd met de visie van de klant en blijven meedenken om tegemoet te komen aan hun veranderende noden. Onze flexibele opstelling zorgt ervoor dat we niet vastroesten in onze gewoonten, maar ook in staat zijn om het roer volledig om te gooien wanneer dat nodig is. Een sterkte, als je’t ons vraagt.

Van de enorme hoeveelheid data en complexiteit van drukwerk een mooie, gebruiksvriendelijke ervaring maken was een van de hoofd doelstellingen van Belprinto.

Gaetan Beuten
Head of Ecommerce