Wat is het beste webdesign?

Een website of webapplicatie voor je bedrijf is tegenwoordig geen uitzondering op de regel meer. Maar je wilt natuurlijk met kop en schouders boven de digitale wildgroei uitspringen! Dit doe je door middel van een krachtig webdesign. Maar hoe ziet een goed webdesign er uit? Wat is het beste webdesign? That is the one million dollar question!

Bestaat er wel zoiets als het beste webdesign?

Onze creatieve koppen van make it fly Sanny (Nascom), Michiel (Duo), Mathieu (Duo) en Thibaut lichten je graag het antwoord toe:

Double yes! Maar dan hebben we het niet over één design dat voor elk digitaal platform werkt. Elke website, webapplicatie of eender welk digitaal platform heeft zijn eigen functie en doel die het wilt bereiken met de gebruiker.

Daarbovenop is er nog eens de stijl van het merk of bedrijf zelf die aanwezig moet zijn in deze platformen en deze is uiteraard uniek (of dat is althans de bedoeling).

We gooien het daarom even over een andere boeg: het beste webdesign gaat niet persé over één kleur en vorm. Het beste webdesign is namelijk een webdesign dat zijn gebruikers en doel ten allen tijde voorop stelt.

Hoe je dit doet? We geven je graag enkele best practices mee:

#1 Basics first, finetuning later!

Ondanks er wereldlijke webdesigns bestaan, met de meest gekke kleuren en combinaties, begint een krachtig design toch nog steeds bij een goede basis. Er zijn enkele standaarden waaraan je webdesign moet voldoen. Creatieve uitspattingen kunnen dan later nog steeds!

Enkele basics die je steevast moet meenemen bij het ontwerpen van een krachtig webdesign:

  • Het logo van een merk of bedrijf is altijd linksboven te vinden (kijk je even waar je het logo van Nascom kunt vinden? 😄)
  • Voor een e-commerce is het winkelmandje altijd rechtsboven te vinden
  • Het menu heb je vast alleen nog maar middenbovenin gezien, tussen het logo en het winkemandje in. Het menu hoort ook enkel op die plek te vinden te zijn (tenzij het gaat over mobile gebruik)
  • Het vooropgestelde grid bestaat voor een reden: wijk er niet van af
  • Elke goede pagina start met een titel, nuttige content met een relevante call to action en eindigt met een doorverwijzende footer die graag ook nog voorzien is van contactinformatie en legal links

Kan je al deze zaken afvinken? Goed zo, want dan zit je basis snor.

#2 Rustig aan met fonts en kleuren

We geven toe: krullewietjes en speciale fonts trekken de aandacht. Maar na een aantal seconden ben je er wel op uitgekeken en begint het zelfs storend te worden. Hou daarom een goed evenwicht tussen leesfont en sierfont, en beperk je tot maximaal twee sierfonts per design.

Je gebruikt sierfont om de aandacht te vestigen op een bepaald stuk van je design. Het zou een schreeuwerig boeltje worden mocht je volledige content in sierfont schrijven. Hetzelfde geldt trouwens voor het gebruik van volledige zinnen in hoofdletters. AKKOORD, HET TREKT DE AANDACHT MAAR ERG AANGENAAM IS HET NIET.

Een webdesign is naast het kiezen van goede fonts, ook het kiezen van een goed kleurgebruik. Een kleurenpallet uitkiezen voor je design is een secuur werkje:

  • je kleurgebruik dient steeds contrastrijk genoeg te zijn
  • je kleurenpallet vloeit goed samen
  • je hebt een duidelijk complementaire call to action kleur
  • je kleuren doorstaan de WCAG controles
  • je let er ook op dat kleur niet de enige manier is om bepaalde informatie te begrijpen

Less is more.

LUDWIG MIES VAN DER ROHE

#3 Creëer ademruimte

Voor SEO is content enorm belangrijk en het is een onontbeerlijk middel om je doelgroep te overtuigen van je weten en kunnen. Toch moet je aan je gebruiker kunnen duidelijk maken wat je doet en wie je bent in zo min mogelijk woorden.

Overspoel je gebruiker daarom niet met eindeloos veel content. Door kort en krachtig te communiceren, komt je boodschap aan bij je doelgroep. Ook hier geldt de regel om de gulden middenweg te vinden. Creëer rust voor je gebruiker door voldoende ademruimte te bieden, maar zorg ervoor dat de formaten van je afbeeldingen goed aangepast zijn zodat je tekst niet té ver verwijderd staat van deze visuals.

#4 Eén merk, één design

Consistency is key! Door middel van een grondige styleguide zorg je ervoor dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen bij het opmaken van eender welke communicatievorm. Je maakt dankzij een styleguide ook goed gebruik van alle elementen die ontworpen zijn voor je design.

Deze consistentie zorgt niet alleen voor een houvast voor je gebruiker, het bespaart je ook nog eens development tijd.

A consistent experience is a better experience.

MARK EBERMAN

#5 Think out of the box

Wanneer je de basis volledig op punt hebt staan, is het tijd om de creatieve schoenen aan te trekken: doe eens gek, wees creatief, wees anders dan jouw concullega’s! Door vindingrijk aan de slag te gaan met jouw designelementen maak je een onvergetelijke eerste indruk!

#6 But not too much 😉

Hoe hard we creativiteit ook toejuichen, blijft het achterliggende doel steeds gebruiksvriendelijkheid. Doe daarom niet té gek en overdenk het niet. Je gebruiker moet intuïtief een baan kunnen door je digitaal platform. Slaag je hier in? Dan heb je je doel bereikt!