UX design & informatiearchitectuur

Een website of applicatie moet een functioneel digitaal platform zijn dat gebruiksvriendelijk en logisch in elkaar zit voor de gebruiker. Daarbovenop moet het visueel aantrekkelijk zijn om een blijvende indruk te maken! Hier ontmoeten UX design en informatiearchitectuur elkaar.

User Experience

User Experience design

De UX, User Experience, of gebruikerservaring heeft een grote invloed op de manier waarop je doelgroep je merk ervaart, en dus ook je reputatie. Het is een belangrijk onderdeel bij de opmaak en opbouw van je digitaal project omdat het moet voldoen aan de verwachtingen en wensen van je gebruikers. Of het nu gaat over een website, mobiele of webapplicatie: positieve ervaringen zorgen ervoor dat een gebruiker loyaal blijft aan je merk. Een krachtig UX design is daarom mede verantwoordelijk voor de customer journey, waarbij je een klant naar de effectieve aankoop van je product of service begeleidt. Een goede UX is voor elk digitaal platform anders: elke business heeft een eigen doelgroep die ze wensen te bereiken. Het is dus belangrijk om het UX design in te richten volgens de opgebouwde persona’s en user stories.

Personas

Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een persoon die in je getargete doelgroep valt. Met persona’s creëer je “echte personen” in plaats van algemene doelgroepen en ze voorzien je van diepgaande kennis van je doelgroep. Dit is een belangrijk onderdeel bij de opbouw van je digitale strategie.

 

Informatiearchitectuur

Het visualiseren van de informatie die je wenst te delen kan een uitdagende taak zijn. Vooraleer we starten aan de bouw van je digitaal platform, tekenen wij allereerst de fundering van je project uit, of met andere woorden: de informatiearchitectuur. Je product of service op je digitaal platform moet tenslotte goed vindbaar zijn voor de eindgebruiker. Anders kunnen zij niet overgaan tot de aankoop.

User stories en functionele analyses

User stories

Een user story beschrijft hoe klanten je product of service hanteren, en wordt verteld vanuit het perspectief van de klant. Ze vertellen wat ze met je product of service doen en waarom ze het nodig hebben. Als je niet weet wie je doelgroep (en dus gebruikers) zijn en waarom ze je product of service willen, dan kan je geen goede user stories uitwerken.

Het maakt niet uit wat de omvang van je project is: je wilt dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen. Het samenstellen van user stories helpt je bij het bepalen van je bereik, voorkomt verwarring voor iedereen die betrokken is en vermindert de inspanningen die nodig zijn om je digitaal project te realiseren.

Functionele analyses

Met behulp van functionele analyses achterhalen we alle functies die nodig zijn om je doelgroep te bereiken en aan hun verwachtingen te voldoen. Het is een volwaardig uitgeschreven analyse waarin te vinden is hoe je digitaal platform in elkaar moet zitten en welke functionaliteiten hierbij nodig zijn voor je gebruikers. Deze analyse zorgt er ook voor dat eventuele misverstanden tijdens de ontwikkeling van je digitaal platform vermeden worden. We get your story straight!

Testen en nog eens testen!

Prototypes

Sommige projecten en complexe stromen vereisen meer denkwerk vooraleer ze overgebracht kunnen worden naar de praktijk. Interactieve prototypes zijn daarom een goed instrument om een beter gevoel te krijgen van hoe iets zal werken en of het goed zal aanvoelen.

User testing

De ware specialisten over het gebruik van je digitaal project zijn je klanten en collega’s. Waarom hen niets laten vertellen over het eindproduct? We laten graag je platform testen door de eindgebruikers van je product en verwerken hun feedback bij de verdere ontwikkeling van je digitaal platform.

Het bouwen van een krachtig UX design gaat zoals je ziet veel verder dan enkel en alleen knappe kleuren kiezen. Goed uitgeschreven user stories en functionele analyses spelen de hoofdrol. Nascom helpt je hier met plezier bij! Spring eens binnen om samen je project te bespreken.